Fråga

Hej! Jag har nu läst din blogg, och börjar fundera på om jag ska åka som au pair efter gymnasiet. Har då lite frågor..
Vad innebär det att man ska ha 200 timmars barnerfarenhet?
Hur mycket engelska behöver man kunna innan, räcker det med lite basic kunskap?
Svar: Jag tycker absolut du ska åka! Det är ett äventyr som förhoppningsvis kommer vara bland det bästa du gjort! 200 timmars barnerfarenhet betyder, om jag inte minns fel, att du måste ha spenderat, som sagt, minst 200 timmar med barn de senaste tre åren som du kan visa intyg på. Det kan vara att du suttit barnvakt, jobbat/praktiserat på dagis men även bara lek tillsammans med barn räknas. Ju fler timmar du har desto bättre är det! 150 av de timmar du har måste även vara med barn som inte är familj eller släktingar. Du kan alltså skriva i din ansökan att du har 1000 timmars erfarenhet med syskon men bara 50 av dessa räknas till de 200 timmarna. De där 1000 timmarna kommer fortfarande stå kvar så värdfamiljer kan se dem då de är bra meriter.
 
Som svensk behöver man inte alls oroa sig för att engelskakunskaperna inte är tillräckliga. I jämfört med de flesta icke engelsktalande länder så är vi otroligt överlägsna då vi börjar läsa engelska tidigt och till skillnad från många andra så dubbar vi inte TV-serier och filmer vilket gör att vi lär oss mycket därifrån. Basic-kunskaper räcker absolut! Man kommer väldigt fort in i det, redan efter ett par dagar så började jag tänka på engelska. Kom dock ihåg att du måste ha godkänt i engelska för att åka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0